Sunday, February 20, 2011

Sikap pemuda di Mesir??

assalamualaikum...InsyaAllah..ini adalah satu perkongsian dan saya sependapat dengan apa yang diperkatakan oleh ustaz emran dalam artikel di bawah.Hal ini demikian kerana, ramai yang telah terlepas pandang mengenai jihad itu sendiri.Kita sering mengatakan, 'Ya , aku nk berjihad dan syahid di jalan Allah!' dan kita juga sering mengatakan kita ini adalah seorang Islam.Namun, apakah erti Islam pada kita.Adakah dunia yang menjadi kegilaan kita??adakah markah peperiksaan itu lebih penting daripada seruan dakwah??fikir2 kan lah.....tepuk dada tanya iman...InsyaAllah....


 
Pelajar Malaysia di Mesir pada kritikan saya terlalu bergantung kepada kerajaan, sistem dan kurang pandai berdikari. Saya kecewa memikirkan bagaimanalah dan kenapakah mereka dihantar belajar ke sana ? Lebih baik kerajaan buka sahaja cawangan Al-Azhar Malaysia dan pelajar belajar di bawah ketiak ibubapa. Kita sedang bercakap tentang revolusi ummah !
Saya bangga jika ada anak saya di sana !! Dia terlibat dalam catatan sejarah, lebih bangga jika dia turut serta dalam revolusi tersebut bersama rakan-rakan arabnya !opsss....sori anak saya tidak duduk dalam penempatan pelajar Malaysia dan berkawan sesama malaysia....menghabiskan beras katanya...:)

Ujian tidak diminta, tetapi jika peluang sudah diberi mengapa mahu lari ? Teringat zaman kehebatan PMRAM dahulu...apabila mahasiswa Al-Azhar Melayu bahu membahu dengabn pelajar Arab yang lain membuat bantahan dan sebagainya...terasa nikmatnya ukhuwah dan ummah....sekarang ini ? Mak, ayah, cek tak ada duit nak beli prepaid, cek takleh nak makan kedai tutup...cek takut...ada orang jahat nak kacau cek..budak Melayu :)

Saya bukan seperti orang agama Melayu, bukan mentaliti agamawan kolot dan mundur tetapi seorang Muslim yang progresif dan melihat ke masa hadapan. Saya mohon sesiapa yang saya sudah berikan ruang untuk berbicara untuk sedar bila masanya kita harus menghormati pendirian orang lain yang berbeza dengan kita dan tidak terus memaksa orang lain untuk tetap setuju dengan kita.

Pendirian saya, seperti firman Allah swt : "Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (Al-baqarah : 216)

Malaysia tidak akan selama-lamanya aman, janji Allah tentang kewujudan fitnah akhir zaman adalah semestinya perlu kita perhatikan. Kita harus bersiap sedia dan tidak selama-lamanya mendidik anak-anak muda khasnya para pelajar yang menjadi harapan ummah untuk terus lena dalam kemanjaan.

Duduk serumah ramai-ramai pun kecoh ? Mesin ATM tak boleh keluarkan duit pun kecoh ? Tiada makanan kerana takut hendak keluar, tiada arah tuju, tidak boleh menghubungi sesiapa pun kecoh ? Tidak dapat sambung pengajian pun kecoh ? Takut pun kecoh ?

Macam mana nak lahirkan pemuda yang mampu menjadi seperti Salahuddin Al-Ayubi ? atau pemudi dan srikandi seperti ibu Imam Syafie ? Lemah jiwa anak-anak muda kita dengan hiburan dan kemewahan serta kesenangan sehingga tamadun dan kemuliaan Islam dan generasi masa depan diwarisi oleh mereka yang cinta dunia dan takut mati.

Saya tidak berbicara tentang apakah boleh atau tidak pelajar Malaysia pulang...silakan jika diselamatkan oleh kerajaan maka bersyukurlah kerana anda MASIH ADA TEMPAT UNTUK PULANG DAN BERLARI MENYELAMATKAN DIRI TETAPI BAGAIMANA DENGAN RAKYAT MESIR YANG SELAMA INI DITINDAS ?? KE MANA MEREKA MAHU BERLARI ??? KE MANA RAKYAT PALESTIN MAHU PERGI MENGADU NASIB DAN BERLARI ???? KE MALAYSIA ???

Kita sepatutnya mengambil pelajaran dan menjadikan peristiwa revolusi ini sebagai pengajaran untuk lebih memperbaiki diri kita agar lebih kuat dan lebih tabah menghadapi ujian.

Saya pernah berada di tanah Arab dan mengalami peristiwa yang lebih mengancam dan membahayakan dari apa yang menimpa pelajar Malaysia di Mesir. Jadikanlah pengajaran betapa selama ini rakyat kita terlalu hidup mewah dan bergantung kepada sistem dan kebendaan.

Jika pelajar malaysia ada hubungan baik dengan rakan-rakan dari penduduk tempatan seperti pelajar arab yang lain nescaya masalah mereka akan berkurangan dan mereka akan mendapat bantuan dan kemudahan. Jika mereka boleh bercakap arab nescaya masalah komunikasi mereka akan berkurangan. Jika mereka pandai menyesuaikan diri di negara arab sudah pasti masalah-masalah teknikal dan remeh dapat dielakkan. Jika mereka hidup berjamaah dan dalam keadaan yang terkawal serta bersama saling jaga menjagai nescaya masalah mereka akan berkurangan.

Ini sebaliknya yang berlaku apabila rakyat Malaysia menjadikan tempat belajar itu seperti tempat bercuti, datang kelas, hadiri kuliah dan balik ke asrama. Hujung tahun balik ke Malaysia dan bercuti bersama keluarga. Bumi tempat mereka belajar itu tidak lebih sekadar tempat persinggahan sementara yang tidak pernah mereka ambil peduli pun apa yang berlaku.....lantaklah bukan hal kami kata mereka.

Apa yang penting pelajaran.....sijil...isteri/suami...balik Malaysia ada pekerjaan.

Minda apa ini ??? Pemikiran apa ini ??? Kebendaan ??? sebab itu bila berlaku sedikit gangguan kepada sistem kehidupan yang mereka imani dan bergantung selama ini.....aduh seksanya jiwa....tolong kami...ibu...tolong kami ayah....tolong kami itu dan ini.

Mana perginya rijal dan pemuda serta pemudi yang boleh berdikari dan mampu mengharungi masalah dengan penuh ketabahan membuktikan keperibadian seorang Muslim ???

Bukan perang pun di mesir cuma revolusi.

Jika pelajar Malaysia boleh bergaul dengan orang arab di sana dan pandai menguruskan diri nescaya mereka tidak akan terganggu pun. Bukanlah penjenayah dan penjahat yang mengerakkan revolusi tetapi rijal-rijal dakwah dan mereka yang terlibat dengan Ikhwan Muslimun dan ramai lagi institusi syabab yang berkefahaman agama dan bersedia membantu meringankan beban rakyat Malaysia.

Akhir kata rayuan dan kritikan saya (ini kritikan dan teguran terima jika mahu dan sila tolok jika tidak mahu menerimanya usah memanjangkan bicara) ialah supaya rakyat Malaysia di mana-mana pun usahlah memalukan nama agama Islam dan menjadi kayu dan duri di dalam revolusi atau perjuangan menegakkan keadilan.

Contohnya jadi duri, ialah mereka yang berkata Revolusi di Mesir ini menyusahkan kerana menyebabkan pelajar Malaysia terpaksa pulang, terpaksa kelaparan, terpaksa bersusah payah.....cubalah sedar kamu tu penumpang di negara Mesir dan rakyatnya telah menerima kamu di sana...sekarang mereka sedang berjuang untuk menegakkan keadilan dan memperjuangan hak mereka.....sekiranya kamu tidak menyokong mereka maka janganlah menyusahkan mereka....keluarlah segera ke negara kamu atau duduk diam-diam dan bersabar sambil berusaha memelihara diri kamu.

Wassalam.
sumber: facebook ustaz emran ahmad (seperti yang dicopy & paste dari satuummah.blogspot.com) dan saya telah mengopy nya dari blog ustaz faridul.

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More